Yacht: ‘Bedrijven investeren meer in marketing en sales’

Werkgevers in Nederland zetten steeds meer in op marketing en sales, zo blijkt uit een arbeidsmarktanalyse van werving-en-selectiebureau Yacht. De vraag naar professionals in de disciplines (online) marketing, e-commerce en sales is het afgelopen kwartaal sterk gegroeid.

Marketing en sales: graadmeter van groei

In het derde kwartaal nam het aantal vacatures binnen het vakgebied marketing en sales met ruim 31% toe ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Deze groei zegt niet alleen iets over het vakgebied zelf, verklaart Janine Bos, directeur marketing en communicatie van Randstad Groep Nederland, waartoe Yacht behoort. “Toenemende investeringen in marketing en sales zijn doorgaans een graadmeter voor de groei van organisaties. Ze zeggen iets over het terugkerend vertrouwen, er gaat durf en ambitie vanuit. Uiteindelijk fungeert dat als katalysator voor de gehele organisatie.”

Goede ontwikkeling

Beroepsvereniging NIMA (Nederlands Instituut voor Marketing) is blij met de toegenomen belangstelling voor marketingprofessionals. “Dat het aantal marketing-, communicatie- en salesvacatures stijgt, is een goede ontwikkeling,” stelt Martin Huisman, algemeen directeur van NIMA. “Dat betekent dat bedrijven weer groeien en als gevolg daarvan durven te investeren in gekwalificeerde professionals. Een ontwikkeling die wij alleen maar kunnen toejuichen.”

Snijvlak marketing en ICT

Yacht constateert dat er steeds meer vraag is naar professionals die actief zijn op het snijvlak van marketing en ICT (denk aan CRM marketeers en e-commerce-specialisten). Andere stijgers zijn bijvoorbeeld productmarketeers, SEO marketeers (search engine optimization) en SEA consultants (search engine advertising). Ook de min of meer traditionele functie communicatiedeskundige zit stevig in de lift.

Datum: 19-10-2015
Bron: Yacht


Tags: Randstad, Yacht

Nieuws overzicht