Werving- en selectiebranche verkeert in lastig vaarwater

De werving- en selectiebranche verkeert momenteel in een lastig vaarwater. Bedrijven krimpen en nemen weinig nieuwe mensen aan. Dat zegt Henk van der Velde, voorzitter van brancheorganisatie Summum.nu en partner van K+V management search in het Intermediair-weekblad.

Krimpende markt

Bedrijven zijn volgens Van der Velde stilstaand water geworden. “Er valt weinig te werven, nu bedrijven krimpen en hun mensen elders moeten herplaatsen. Al onze leden hebben het moeilijk. Het is overleven.”

Kosten besparen

Het aantal uitstaande vacatures is bij bedrijven sinds het begin van de crisis in 2008 sterk gedaald. Daarnaast proberen organisaties kosten te besparen en laten ze hun eigen HR-afdelingen zoeken naar geschikte kandidaten op specifieke LinkedIn-groepen en in online databases. Indien er toch wordt gekozen voor de diensten van een recruitmentbureau, dan wordt er hard onderhandeld over de bijbehorende tarieven, welke soms dalen tot ver onder de niveau’s van een aantal jaren geleden.

Juiste kandidaten vinden is lastig

Na dit proces is het ook nog eens lastig om de juiste kandidaat te vinden vult Jolanda Salari, senior-adviseur bij HRD bureau GITP, hierop aan. Salari refereert hiermee naar onder andere de vele interim professionals, die door het uitblijven van nieuwe opdrachten toch weer gaan solliciteren. Bovendien zit er vaak een adder onder het gras bij kandidaten die solliciteren vanuit hun huidige baan. Vaak hebben ze al zien aankomen dat ze wegmoeten, vertrekken ze met een conflict, of zitten ze nog vol wrok van hun vorige werkgever en zijn ze niet toe aan de volgende stap.

Flexibilisering

Volgens Van der Velde dienen de bureaus een meerwaarde te gaan bieden, willen ze overleven. Meerwaarde op basis van kwaliteit en extra diensten, waardoor opdrachtgevers een hoop werk uit handen kan worden genomen. Kwaliteit met betrekking tot de briefselectie, interviews, assessments, diploma-/ referentiechecks en de afhandeling van afgewezen kandidaten. Echter is basiskwaliteit alleen niet goed genoeg volgens Van der Velde en dient de meerwaarde ook gezocht te worden in aanvullende diensten, waaronder de flexibilisering in de huidige markt.

Specialisme biedt meerwaarde

Arnold Nederpel, directeur van werving- en selectiebureau Logical People, geeft aan dat een specialisme en expertise ook meerwaarde kan bieden. Logical People specialiseert zich alleen op professionals binnen de IT-branche.

Goede veranderingen

Peter Caljé, directeur van YER, geeft aan dat de crisis juist ook goede veranderingen teweeg heeft gebracht. Hij stelt dat YER juist beter en relevanter is geworden voor haar opdrachtgevers. “We onderhouden beter waarvoor ze ons eigenlijk betalen: dat we weten wat hen, en de kandidaten beweegt. Als ze nu vragen om een passende kandidaat, krijgen ze een normaal antwoord, geen ‘plat’ cv. Eigenlijk heeft de recessie louterend gewerkt.”

Datum: 11-03-2013
Bron: Recruitment.nl


Tags: GITP, Logical People, Summum.nu, YER

Nieuws overzicht