Recruiters focussen op social media in 2013

Recruiters focussen zich in 2013 het meest op social media. De snelle moderne manier van communiceren en informatie vergaren, is voor 68% van de recruiters het belangrijkste aandachtspunt. Het verbeteren van merkimago, werkgeversimago en de corporate website zijn daarna de belangrijkste speerpunten. Dat blijkt uit een tussentijds resultaat van het onderzoek ‘Recruitment kengetallen 2013’, door online tool Recruitmentscan.nl.

Verschuiving in het vakgebied

Gisteren was de laatste dag dat recruiters konden deelnemen aan het onderzoek en in mei verschijnen de definitieve resultaten. Momenteel hebben meer dan honderd recruiters meegedaan. Het is opvallend dat het behouden van personeel een stuk lager gewaardeerd wordt dan een aantal jaar geleden.

Geert-Jan Waasdorp, projectleider ‘Recruitment kengetallen 2013’, verbaast zich licht over de tussentijdse conclusie en vind het opvallend dat de nadruk op social media en recruitmentsites ligt, dit zijn volgens hem praktische zaken. Volgens het onderzoek zijn de strategische punten als internationale recruitment en flexibilisering minder van belang, aldus Waasdorp. Hij geeft vervolgens aan dat het goed is om te zien dat het vakgebied aan het vernieuwen is en dat recruitment intelligence belangrijker wordt.

Focus van recruitment in 2013

Percentage

Social media 68%
Het verbeteren van het employer brand/werkgeversimago 55%
Verbeteren recruitmentsite 53%
Het verbeteren van de interne organisatie 43%
Het verkrijgen van (meer) kennis over de (doelgroepen op de) arbeidsmarkt 42%
Het behouden van personeel 34%
Sourcing 33%
Kostenreductie 31%
Meer integratie met doorstroom en uitstroom 24%
Flexibilisering van de organisatie 20%

 

Datum: 06-02-2013
Bron: Recruitment.nl


Tags: Recruitmentscan.nl

Nieuws overzicht