Nederlandse topondernemer positief over 2013

Nederlandse topondernemers zien in 2013 weer volop kansen voor hun bedrijf. Daarnaast vindt de helft van de ondernemers de huidige bedrijfscultuur van hun organisatie niet passen bij het gewenste beeld. Dat blijkt uit ‘De mindset van de business leader 2013’, een onderzoek dat gehouden werd door netwerkorganisatie Business Leaders en kennis- en opleidingsinstituut De Baak. Voor het onderzoek werden ruim 150 topondernemers ondervraagd.

Crisismoeheid

De ondernemers zijn opvallend positief, want maar liefst 89% ziet kansen voor hun bedrijf in 2013. In 2012 was dit percentage nog 66%. Voor Joel aan ’t Goor, directeur Business Leaders, is er een duidelijke reden voor het verschil: “Ik merk dat strategische leiders absoluut niet meer zitten te wachten op gesprekken over de moeilijke economische omstandigheden waar ze binnen acteren. Zij zien geen crisis meer maar een nieuwe uitgangspositie. Vanuit een sterke innerlijke drive is het volle kracht vooruit. Dit is wat je zou verwachten van ondernemers maar ook bij directeuren in loondienst is dit het geval.”

Gewenste bedrijfscultuur

Ondernemers gebruiken momenteel het liefst termen als aanvallen, groei en vernieuwen om hun bedrijf te leiden. De focus ligt ten opzichte van 2012 niet meer zozeer op reorganisaties en kostenbesparingen, sales en innovatie krijgen in plaats hiervan steeds meer prioriteit. Ondanks dat ondernemers weer moed hebben voor de toekomst, is een kleine helft (45%) niet tevreden met de huidige bedrijfscultuur. Volgens hen moet er een schommeling plaatsvinden om optimale prestaties te leveren.

Juiste mindset belangrijk

Rob Bos, branchemanager bij De Baak, ziet ook in dat werknemers moeten beschikken over de juiste mindset: “De hardere organisatieaspecten hebben afgelopen jaren veel aandacht gekregen en raken meer en meer op orde. Er is bijvoorbeeld gesneden in de kosten, de benodigde reorganisaties zijn veelal doorgevoerd en steeds meer strategische keuzes zijn gemaakt. Nu is het zaak dat de medewerkers meegenomen worden in de juiste mindset. Gezien de gekozen managementagenda is het de vraag of de leider niet te ver voor de troepen uit loopt en de aandacht voor de zachte kant uit het oog verliest. Denk daarbij bijvoorbeeld aan ondernemerschap laag in de organisatie en innovatiegedrag.”

Datum: 04-04-2013
Bron: Recruitment.nl


Nieuws overzicht