Michael Page: Nederlandse CFO’s gaan creatief om met crisis

Nederlandse CFO’s en financieel directeuren zien voldoende mogelijkheden om creatief om te gaan met de huidige kredietcrisis en hebben alle vertrouwen in toekomstige plannen van hun bedrijf. De CFO’s focussen zich niet geheel onverwachts, op zaken die winstgevend zijn. Dit blijkt uit de vierde CFO Breakfast Meeting die door werving- en selectiebureau Michael Page en financieel specialist Deloitte Consulting werd georganiseerd. Bij de meeting waren ongeveer vijftig CFO’s aanwezig om van gedachten te wisselen.

Inspelen op veranderingen in de markt

CFO’s zijn continu op zoek naar nieuwe verdien- en businessmodellen om in te spelen op veranderingen in de markt. Mischa Voogt, Managing Director Michael Page, bevestigt dit beeld: ''Door de veranderende situatie in de financiële sector merken we dat onze klanten graag het gesprek met elkaar aangaan en ervaringen delen. Dit was wederom weer een succesvol evenement waar kennisdeling en uitwisseling van inzichten tot inspiratie leidt.''

Aegon ziet crisis als kans

Veel CFO’s zien de crisis als een uitgelezen kans om veranderingen door te voeren en zich te blijven richten op groei. Zo heeft Mike de Boer, CFO bij Aegon Bank, de nieuwe online bank Knab opgezet om in te spelen op de veranderende behoeften van de consument: “Als je iets wilt veranderen is het goed om met niets te beginnen. Dit geeft volledige vrijheid en wendbaarheid. Kennis ontsluiten, tools beschikbaar stellen en maximale transparantie staan centraal bij de wijze waarop wij met onze klanten omgaan.”

TEVA past zich aan

Ook bij wereldwijd marktleider van generieke medicijnen, TEVA, zijn veranderingen nodig, omdat veel generieke medicijnen uit de winkel dreigen te verdwijnen. Herman van Barneveld, CFO TEVA Pharmachemie, zegt hierover: “Wij hebben besloten om niet meer alleen in de generieke markt te opereren, maar ook in de specialistenmarkt en het drogistenkanaal (OTC) actief te zijn.”

Redevco luistert naar klant

Voor vastgoedbelegger Redevco is het belangrijk om naar de wensen van de klant te luisteren. Dit beaamt CFO Marcel Eggenkamp: ''Winkeliers vechten om A1-locaties en trekken weg van een minder aantrekkelijke ligging, dus die verkopen we. De 'beleving' is nu belangrijk. Als consument wil je in een prettige omgeving zitten waar je naar producten kunt kijken, kunt lunchen en een prettige dag kunt hebben. Dat is dan ook waar wij ons op richten.''

Free Record Shop geeft klant keuze

Bij Free Record Shop is men er van overtuigd dat fysieke verkoop in de toekomst een belangrijke rol blijft spelen. CFO Cees van Wijngaarden zegt: “We willen de klant de keuze geven om een product af te halen in de winkel of te laten bezorgen. De klant bepaalt wat hij prettig vindt en wat hem uitkomt. Door de wens van de klant centraal te stellen wil de Free Record Shop het merk revitaliseren.” De winkel start daarnaast een samenwerking met Tele2 voor het creëren van servicepunten.

Datum: 19-03-2013
Bron: Recruitment.nl


Tags: Michael Page

Nieuws overzicht