Imagoproblemen bij bedrijven ongunstig voor werving van personeel

Sollicitanten vermijden bedrijven die negatief in het nieuws zijn. De gevolgen van negatieve belangstelling worden met name ondervonden wanneer het aanbod op de arbeidsmarkt laag is. Dat blijkt uit een enquête van recruitmentbureau Communicate Recruitment Solutions (CRS) in Engeland.

Slecht imago schrikt af

55% van de ondervraagde sollicitanten geeft aan de sollicitatie in te trekken wanneer een bedrijf negatief in het nieuws is. Daarnaast overweegt 48% van de werknemers bij organisaties die negatief in de belangstelling staan, zijn of haar werkgever te verlaten.

Perceptie is belangrijk

Van de ondervraagde HRM-professionals geeft 75% aan dat een negatieve reputatie gevolgen heeft voor het aantrekken van nieuwe werknemers. James Lock, Chief Executive Officer bij CRS, zegt hierover het volgende: “Ondernemingen die het niet voor elkaar krijgen een positief merk te creëren en geen aandacht schenken aan de perceptie van het publiek, krijgen veel moeite om het vertrouwen te winnen van klanten, laat staan dat van huidige en potentiële werknemers.”

Gevolgen merkbaar bij zowel goed als slecht nieuws

Van de respondenten geeft verder 51% aan minimaal een keer persoonlijk gemerkt te hebben wat het merkimago van de werkgever doet met de perceptie van mensen. Een groot deel hiervan heeft het echter over een positief beeld, slechts 19% heeft het over een negatieve impact. 97% zegt dat een sterke merkidentiteit essentieel is voor een organisatie. Opvallend is dat 25% van de respondenten echter aangeeft dat zijn of haar werkgever hier niet in slaagt.

Datum: 30-01-2013
Bron: Recruitment.nl


Nieuws overzicht