Hays: Werknemers dienen softskills te verbeteren

Werknemers dreigen hun softskills te verliezen, door de toenemende technologische mogelijkheden om te communiceren en te netwerken. Het probleem wordt beschreven in het Hays Journal, een nieuwsbulletin van recruitmentbureau Hays, dat eens per kwartaal verschijnt.

Technologie

Het veelvuldig gebruik van email en social media kanalen op de werkvloer is volgens critici de belangrijkste reden waarom mensen hun softskills verliezen. Softskills zijn de persoonlijke, emotionele, sociale en intellectuele vaardigheden. Het is volgens Hays handig dat mensen deze skills bijschaven, om beter te kunnen communiceren met externe partijen en collega’s in hun werkomgeving.

Economie op basis van kennis

Barney Ely, directeur van Hays Human Resources in Engeland, zegt dat bedrijven hun personeel dienen te helpen effectiever te netwerken. Zowel in persoon als online. Ely stelt dat de huidige economie, die leunt op kennis, een risico is voor bedrijven om niet aan softskills te werken. Email en social media staan niet gelijk aan persoonlijk menselijk contact en juist met dat menselijk contact valt er winst te behalen voor veel organisaties, aldus Ely. “Werknemers die enkel digitaal contact hebben vormen wellicht een bedreiging voor de concurrentiepositie van werkgevers. Het aanbieden van een opleiding die netwerkvaardigheden behandelt, is voor zowel werkgevers als werknemers interessant.”

Vijf netwerktips

Julia Hobsbawm, ’s werelds eerste professor op het gebied van netwerken aan de Cass Business School heeft voor Hays vijf netwerktips beschreven:

1.  Potentiële netwerken zijn overal en niet alleen in een werkomgeving. Je kunt er vanuit gaan dat mensen die je naast je werk ontmoet, mogelijk een nuttige werkrelatie zijn.

2. Technische kennis van een functie of organisatie is belangrijk, maar niet-werkgerelateerde kennis is net zo waardevol. Bedrijven doen er goed aan deze kennis bij hun personeel ook te benutten.

3. Netwerken waar alleen een beperkte groep ervaren professionals aanwezig mogen zijn, werken verstikkend. Wanneer buitenstaanders tot een dergelijk netwerk toetreden, leidt dit wellicht tot nieuwe inzichten.

4. Een grote groep werknemers heeft zijn handen vol aan papierwerk en email. Werkgevers moeten persoonlijk netwerken bij deze groep aanmoedigen en hier ook gelegenheid voor creëren.

5. Bedrijven dienen meer informatie te delen middels verschillende communicatieplatformen en externe netwerken. Een nieuwsgierig bedrijf dat zich bewust is van wat er om hem heen gebeurt, heeft veel meer kans om te groeien.

Datum: 29-01-2013
Bron: Recruitment.nl


Tags: Hays, Sociale vaardigheden

Nieuws overzicht