Accountemps: Veel Belgische bedrijven werken met tijdelijk personeel

Twee derde (66%) van de bedrijven in België geeft aan met tijdelijke werknemers te werken op de finance- en accountingafdeling. De tijdelijke werknemers worden grotendeels aangenomen om bedrijfsverbetering en inventarisplanning te realiseren. Dit blijkt uit onderzoek van uitzend- en detacheringsbureau Accountemps, onder 200 CFO’s en financiële directeuren werkzaam in verschillende sectoren.

Stabiele trend

Terwijl 58% van de CFO’s en financieel verantwoordelijken stelt dat het aantal tijdelijke financiële en boekhoudkundige medewerkers stabiel is gebleven, geeft bijna één vierde (24%) aan dat, vergeleken met drie jaar geleden, dit aantal gestegen is. Het interim-personeel wordt het meest ingezet voor rapportering, inventarisplanning en bedrijfsverbetering (26%), hierna volgen accounting operations en informatietechnologie (beiden 22%).

Kostenefficiënt en flexibel

Maj Buyst, directeur Accountemps België, is niet verrast met de onderzoeksresultaten: “Tijdelijk personeel is niet alleen kostenefficiënt, maar biedt ook de nodige flexibiliteit voor bedrijven en kandidaten om efficiënt in te spelen op de marktvolatiliteit. Dit kan tevens verklaren waarom tijdelijke werknemers een vaste waarde vormen binnen het boekhoudkundig en financieel departement.”

Gunstig bij goed- en slechtdraaiende economie

Buyst zegt ook dat interim-werknemers in alle gevallen gunstig zijn: “Bij een gunstige economie gaan bedrijven sneller interim-krachten aannemen als de werkdruk (tijdelijk) stijgt, als permanent personeel tijdelijk wegvalt of als er een project extra ondersteuning kan gebruiken, zoals bij het afsluiten van de jaarrekening. Bij een onzekere economie zoals vandaag de dag blijft de vraag dan weer aanhouden omdat bedrijven voorzichtiger zijn bij het investeren in permanente werknemers, maar tegelijkertijd ook niet willen inboeten aan productiviteit.”

“In welke functionele domeinen bent u van plan tijdelijke medewerkers aan te werven de komende 12 maanden?”  
Bedrijfsverbetering, inventarisplanning en rapportering 26%
Algemene accounting operations 22%
Informatietechnologie – vb. het implementeren en upgraden van financiële systemen 22%
Projectmanagement 18%
Financiële transformatie 13%
Riskmanagement 13%
Wettelijke en regelgevingveranderingen 11%
Commerciële financiën - vb. budgettering, analyse van de business, prognose/raming, fusie & overnamen, etc. 11%
Audit, compliance en corporate governance 10%
Tax en compliance 9%
Treasury, cashmanagement en kredietcontrole 7%
Financiële business partnering 6%

 

Datum: 26-02-2013
Bron: Recruitment.nl


Tags: Accountemps, Robert Half International

Nieuws overzicht