Rabobank: kansen voor uitzendbranche in maatwerk

De uitzendbranche zal in 2014 een volumegroei van 3 tot 4% beleven, voorspelt Rabobank in de Branchebarometer voor uitzendbureaus. De populariteit van sociale media en online recruitment vormen een bedreiding, maar er zijn ook kansen: vooral in het bieden van maatwerk en het overnemen van P&O-taken van kleinere bedrijven.

Specialisatie als onderscheidingsmiddel

De verwachting van Rabobank is dat het aantal vestigingen van uitzendbureaus zal verminderen, vooral doordat deze bureaus stevige concurrentie ondervinden van online recruitmentdiensten en werving via sociale media. Aangezien veel opdrachtgevers uitzendwerk beschouwen als een vervangbare en uniforme dienst, kost het veel bureaus moeite zich te onderscheiden van de concurrentie. Sjuk Akkerman, sectormanager dienstverlening bij Rabobank: “Voor veel opdrachtgevers is een uitzendkracht een commodity en dat zorgt voor druk op de marges. Probeer je daarom te onderscheiden ten opzichte van je concurrent door toegevoegde waarde te bieden. Bijvoorbeeld door je te specialiseren in laboratoriumpersoneel: wanneer je alles van die branche weet, kun je perfect aansluiten bij de wensen en behoeftes van de klant.”

Verbreden van de dienstverlening biedt kansen

Ook in het verbreden van de dienstverlening liggen kansen voor uitzendbureaus.  Zo kunnen ze de P&O-taken overnemen van kleine bedrijven, bijvoorbeeld omdat deze zelf de capaciteit en/of expertise niet in huis hebben om dit adequaat te kunnen doen. Bovendien kunnen uitzendorganisaties hun opdrachtgevers ondersteunen op het gebied van opleiding en scholing. Andere kansen die Rabobank in de Branchebarometer noemt, zijn het aangaan van intensievere samenwerking met opdrachtgevers op het gebied van personeelsplanning, het bemiddelen van zzp’ers en het ondersteunen van gemeenten in hun bemiddeling. Volgens Akkerman moeten uitzenders kansen zien en durven vernieuwen: “Een bekende vernieuwer binnen de uitzendsector is Studentenwerk: een bedrijf dat vanuit een andere sector komt, namelijk de ict. Dit bedrijf zag kansen in de uitzendsector.” De Branchebarometer voor uitzendbureaus toont aan dat er ook voor de toekomst kansen genoeg liggen.

Datum: 22-04-2014
Bron: Recruitment.nl


Nieuws overzicht