Een op de drie Nederlanders wordt gehunt

In het afgelopen jaar is meer dan een derde van de Nederlanders (35%) benaderd voor een baan namens een werkgever. Dit blijkt uit onderzoek van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie, dat in het kader van de workshop ‘Searchen en sourcen’ een analyse uitvoerde.

Marketeers meest gewild

De meest gewilde professionals zijn marketeers: ruim 70% van hen is het afgelopen jaar benaderd voor een functie. Andere populaire functies zijn consultants (62%) en ict’ers (61%). Niet iedereen zit echter te wachten op ongevraagde aanbiedingen van recruiters, constateert Martijn Hemminga, medeoprichter van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie: “Intensief gehunte doelgroepen vertrekken steeds vaker van LinkedIn en maken zichzelf onvindbaar. Searchers en sourcers grijpen dan ook steeds vaker naar de klassieke manier van hunten, door gewoon te bellen naar organisaties.” De sectoren waarin het minst wordt gehunt, zijn de facilitaire dienstverlening, verpleging, verzorging en administratie.

Wensen van werknemers

In het onderzoek werd ook stilgestaan bij de wensen van werknemers wanneer zij worden benaderd voor een baan. De respondenten werd gevraagd welke informatie zij absoluut willen hebben wanneer ze voor een functie worden benaderd. ‘Duidelijkheid over de inhoud van de functie’ is het meest gegeven antwoord, gevolgd door ‘duidelijkheid over het salaris’. Ook de relevantie van de functie met het oog op de eigen opleiding en vaardigheden is een belangrijk aspect voor de gehunte professionals. Daarnaast willen deze graag duidelijk weten met welke werkgever ze te maken hebben en waar deze gevestigd is.

Datum: 27-10-2014
Bron: Recruitment.nl


Nieuws overzicht