ABN AMRO: ‘Uitzendbranche groeit’

Het aantal uitzenduren is groeiende, net als de omzet van uitzendbureaus. Dat meldt het economisch bureau van ABN AMRO. De uitzendmarkt profiteert van de aantrekkende economie, maar ook de flexibilisering van de arbeidsmarkt werkt in het voordeel van uitzendbureaus. Toch is er ook een bedreiging, met name voor lageropgeleiden: automatisering.

Beperkte economische groei

De ABN-economen verwachten dat de economie in 2016 verder groeit, zij het beperkt: naar verwachting blijft de groei onder de 2,5%. Dit is volgens ABN voldoende om de vraag naar uitzendkrachten licht te laten toenemen, maar niet genoeg om de uitzendbranche nog een extra duwtje in de rug te geven (zoals dit in het verleden vaak wel gebeurde).

Positie uitzendkrachten niet onbedreigd

ABN verwacht dat werkgevers hun flexschil op de lange termijn alleen maar vergroten, om zo beter mee te kunnen bewegen met de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Toch kunnen uitzendkrachten zich niet rijk rekenen, omdat hun positie niet overal even stabiel is. Vooral laaggeschoolde banen staan onder druk als gevolg van automatisering. En juist binnen dit segment worden op dit moment veel posities via uitzendbureaus vervuld.

Datum: 04-01-2016
Bron: ABN AMRO


Tags: AbnAmro

Nieuws overzicht